W naszej szkole

liczba odwiedzin: 687919

Obserwatorzy przyrody - lekcja w terenie

Dzisiaj 18 października 2017r. integrację w Owadolandii połączyliśmy z obserwacją przyrody. Zobaczcie i przeczytajcie jak było...

      Owadolandia to park edukacyjno- rekreacyjny, w którym można spotkać ogromne repliki owadów, wielkości dorosłego człowieka. Modele owadów są zaprojektowane z dbałością o szczegóły anatomiczne. Uczniowie klas czwartych A i B, z  ogromnym zainteresowaniem słuchali opowieści  o zarówno pospolicie występujących insektach jak i  mniej znanych owadach.  Dzieci obserwowały m.in. repliki pszczoły,  dowiadując się, że aby wyprodukować jeden kilogram miodu pszczoła musi zebrać   3 kg nektaru i wykonać 80 000 lotów, dotykały plastra pszczelego, próbowały nawet pyłku i poznały różnice między żądłem osy i pszczoły . Miały też okazję dowiedzieć się, że mrówki rudnice to owady społeczne, a ilość kropek na ciele biedronki nie świadczy o tym ile ma lat, tylko o ich cesze gatunkowej oraz że żywią się mszycami i do czego służy żółta wydzielina z ich odwłoka. Dzieci miały też okazję zobaczyć replikę największego owada świata – żuka goliata, którego wielkość może dochodzić do 11 centymetrów. Uczniowie z zaciekawieniem oglądali też pasikonika, którego zielona barwa pozwala się maskować w trawie i który wieczorami  w lecie tak pięknie koncertuje. Innym ciekawym owadem okazała się mucha plujka, która potrafi składać jaja w locie i przypomina to plucie, dzieci obserwowały jej aparat gębowy typu liżącego, dowiadując się, jak się odżywia  oraz oczy złożone tak charakterystyczne dla owadów. Niektórzy poznali wreszcie nazwę  często spotykanego pod drzewami  owada o czerwonym ciele z czarnymi plamkami – kowala bezskrzydłego,  żywiącego się opadłymi nasionami i sokami martwych owadów. Na ścieżce dydaktycznej znajdowały się rzeźby innych jeszcze  insektów, trudno byłoby je wszystkie opisać i wymienić.

        Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyły się także umieszczone przy ścieżce dydaktycznej quizy przyrodnicze – zagadki wypisane na drewnianych tabliczkach, które można odwrócić po odgadnięciu i sprawdzić odpowiedź. Sprawdzają one nabytą właśnie wiedzę a dotyczą  nazw owadów a także innych zwierząt , w tym kręgowców występujących w Polsce.                                   Dzieci otrzymały także od nauczyciela przyrody lupy,  za pomocą których mogły obserwować na terenie parku prawdziwe a mało widoczne obiekty przyrodnicze – krople rosy, żywą biedronkę, liście drzew itp. Na koniec w pomieszczeniu dzieci układały z plastikowych modeli cykle rozwojowe poznanych owadów, porządkując je w odpowiedniej kolejności – począwszy od jaja przez larwę, poczwarkę aż do osobnika dorosłego. Miały też okazję zobaczyć hodowlę karaczanów.

     Nie sposób opisać wszystkich ciekawych informacji , które przekazała uczniom pani przewodnik – właścicielka parku, dzieci zadawały mnóstwo pytań, ale też wykazały się dużą wiedzą przyrodniczą, dowiedziały się dlaczego owady są tak ważne, jak nam służą, jak się z nimi obchodzić i za co je podziwiać. Repliki owadów wzbudzały duże emocje wśród dzieci i na pewno była to niepowtarzalna lekcja przyrody , gdyż o wiele łatwiej zapamiętać coś co można dotknąć, zobaczyć w ogromnym powiększeniu, skojarzyć z miejscem zwiedzania. Od dzisiaj uczniowie klas czwartych na pewno bardziej polubią owady, a nabyte wiadomości wykorzystają w trakcie dalszej nauki przyrody i biologii. 

Nauczyciel przyrody - Anna Buda

 

W obiektywie aparatu.

Aktualności

Kontakt

  • Szkoła Podstawowa im. Stanisława Marusarza w Wojciechowie
    Wojciechów 8
  • 81 517-72-40

Galeria zdjęć