W tym roku tekstem wybranym do prezentacji były niezapomniane utwory z cyklu „Ballady i romanse” napisane przez Adama Mickiewicza, które od dziesiątków lat łączą pokolenia Polaków. Dlaczego akurat utwory romantycznego wieszcza? Na to pytanie znajdziemy odpowiedź w słowach Pana Prezydenta Andrzeja Dudy:
Kiedy Polski nie było na mapie Europy, to właśnie romantyzm uformował nasz patriotyzm, ocalił narodową tożsamość i duchowość, a także odkrył piękno naszej kultury ludowej. Chciałbym, aby tegoroczne Narodowe Czytanie jeszcze bardziej umocniło jedność i poczucie wspólnoty Polaków na całym świecie. I żeby – jak zawsze – było dla nas wspólnym świętem czytelnictwa.
Dziś, w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę, wolnościowe idee romantyzmu znów są niezwykle aktualne. Zagrzewają do boju o suwerenność, wzmacniają odwagę i męstwo, kształtują postawę solidarności z uciskanymi. Za naszą wschodnią granicą dzieje się to, czego sami jako Polacy niejeden raz doświadczaliśmy w historii.
Uczestnicy spotkania mogli poczuć ducha romantycznej literatury: obejrzeli prezentację multimedialną przygotowaną przez uczniów klasy 7, następnie zaprezentowano wybrane ballady Adama Mickiewicza. Czwartoklasiści przenieśli nas w świat ballady „Pani Twardowska”, pomógł im w tym Pan Artur Markowski, który doskonale poradził sobie z tym czytelniczym wyzwaniem, uczniowie klasy 6a wcielili się w bohaterów utworu pt. „Świtezianka”, następnie ósmoklasiści zaciekawili nas fragmentem ballady pt. „Lilije”, na finał przewidziano odczytanie tekstu „Powrót taty”. Z tym zadaniem radzili sobie uczniowie klasy 5. Na zakończenie Pani Dyrektor Monika Kowalska – Ternes zaprezentowała i odczytała zebranym podziękowanie, które nasza szkoła otrzymała od Pana Prezydenta Andrzeja Dudy. Otrzymaliśmy także pamiątkowe wydanie „Ballad i romansów”.
Uczestnicy spotkania mogli wziąć również udział w grze przygotowanej przez chłopców z klasy 5, która tym razem pozwalała na legalne korzystanie z telefonów na terenie szkoły. Był to test wiedzy o Adamie Mickiewiczu i jego balladach wykorzystujący kody QR. Sądząc po liczbie odpowiedzi, jakie otrzymaliśmy, quiz się podobał i zainteresował wielu uczniów.
Organizując to spotkanie, mieliśmy nadzieję, że wspólna lektura utworów narodowego wieszcza na nowo ukaże fenomen polskiego romantyzmu i wywoła refleksję nad naszą kulturą i historią. Patrząc na reakcję widowni podczas prezentacji tekstów, wiemy, że na tej lekcji języka polskiego i historii udało się zrealizować zaplanowane cele. Uczniowie, jesteśmy z Was naprawdę DUMNI!